Fosfor – bardzo często zapominany minerał, który bierze udział w każdym procesie, zachodzącym w ciele człowieka. Jest niezbędny do życia i występuje w każdej komórce ciała. Do jego lepszego wchłaniania, potrzebna jest witamina D. Natomiast nadmiar, powoduje gorsze wchłanianie się żelaza.
Fosfor odpowiada za spalanie cukrów, co powoduje wzrost energii. Wchodzi w skład kości, zębów, błon komórkowych. Dodatkowo jest składnikiem DNA, reguluje prace serca, pomaga w utrzymaniu prawidłowego pH oraz łagodzi bóle związane ze stawami. Fosfor można odnaleźć w takich produktach jak: produkty mleczne, jaja, mięso, ryby, fasola, dynia.

Nadmiar powoduje, że słabiej przyswajamy żelazo, cynk oraz magnez. Powoduje zwapnienie organów i tkanek mięśni. Niedobór objawia się osłabieniem, anemią, stanem splątania, apatią, obniżeniem odporności na infekcje oraz drażliwością i problemami z mową. Warto również zapamiętać, w ramach ciekawostki, że fosfor razem z witaminami z grupy B, bierze udział w procesach metabolicznych.

Jod z kolei jest pierwiastkiem, który jest odpowiedzialny za przemianę materii, poprawia sprawność intelektualną, jest składnikiem hormonów odpowiedzialnych za wzrost i rozwój intelektualny w wieku dziecięcym, zapobiega otyłości. Dlatego niedobór jodu w tym okresie skutkuj opóźnienie wzrostu (szerzej rozwoju fizycznego) oraz opóźnieniem rozwoju intelektualnego. Nadmiar jodu grozi nadczynnością tarczycy i wytrzeszczem oczu. Jod najlepiej spożywać z morskimi rybami, żółtym serem, ziemniakami, sałatą, maślanką. Więcej na temat znaczenia jodu dla organizmu – https://portaldlazdrowia.pl/jod-rola-i-znaczenie-w-organizmie/